Spotkanie z psychologiem dziecięcym zwykle przebiega w kilku etapach.
Na pierwsze spotkanie zapraszamy samych rodziców lub opiekunów dziecka. To czas na rozmowę dotyczącą rozwoju dziecka oraz trudności, które występują. Psycholog szczegółowo omawia z rodzicami/opiekunami zgłaszany problem, ich spostrzeżenia, oczekiwania oraz możliwości pomocy dziecku w danej sytuacji. Ilość spotkań uzależniona jest od natury problemu, z którym mierzy się dziecko oraz oczekiwań rodziców. Zwykle 1-2 spotkania są wystarczające.
Kolejny krok to spotkanie psychologa z dzieckiem. Czasami konieczna jest obecność opiekuna podczas konsultacji – w zależności od wieku dziecka i jego możliwości. Psycholog na początku nawiązuje relację z dzieckiem. Podczas spotkania psycholog dziecięcy obserwuje kompetencje społeczne dziecka, jego zachowanie, sposób zabawy, sposób radzenia sobie z emocjami, koncentrację uwagi, mowę, komunikację czy więź z rodzicem. Badanie ma najczęściej formę rozmowy i zabawy. Wykorzystujemy techniki plastyczne, odpowiednie gry, zabawki edukacyjne, klocki, zabawy pacynkami, figurkami itp. Psycholog dziecięcy dobiera metodę pracy indywidualnie do potrzeb dziecka – jego wieku, preferencji oraz zgłaszanych trudności.
Po kilku spotkaniach z dzieckiem (ilość zależna od potrzeb) odbywa się kolejne, finalne spotkanie z rodzicem/opiekunem, podczas którego psycholog dziecięcy dzieli się spostrzeżeniami z poprzednich obserwacji ze spotkań z dzieckiem, wstępnymi hipotezami, wnioskami i zaleceniami, co do dalszych działań.
Scenariusz bywa różny, czasami spotkania kończą się jedynie udzieleniem porady i wskazań do pracy z dzieckiem w domu odnośnie zgłaszanych trudności, czasem dziecko wymaga skierowania do konkretnego specjalisty (np. do neurologa, logopedy itp.). Gdy wymaga tego problem spotkanie to jest wstępem do dalszej pracy – czy to z samymi rodzicami (konsultacje wychowawcze), czy bezpośrednio z dzieckiem (terapia psychologiczna). Ostateczna decyzja o kontynuowaniu współpracy zawsze należy do rodzica.
Przed pierwszą wizytą wypełnij proszę kwestionariusz osobowy dziecka